Perhatian buat seluruh pelajar serta guru peringkat menengah rendah iaitu tingkatan 1, tingkatan 2 dan tingkatan 3, mulai tahun 2019, format baharu Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) akan diperkenalkan. Format Baharu Pentaksiran PT3 terkini akan dilaksanakan bermula tahun 2019 yang akan menggantikan format lama yang telah diguna pakai bermula tahun 2014 apabila Penilaian Menengah Rendah (PMR) dimansuhkan dan digantikan dengan PT3. Berikut adalah format baharu Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) bermula tahun 2019.
Pentaksiran Tingkatan 3 adalah salah sebuah komponen daripada Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) iaitu pelajar akan ditaksir untuk menilai pencapaian akademik mereka di peringkat menengah rendah ketika di tingkatan 3. Berbeza dengan PMR sebelum ini yang hanya mempunyai ujian bertulis, PT3 dilengkapi dengan beberapa komponen baharu seperti ujian lisan dan pelbagai instrumen selain ujian bertulis.
Lembaga Peperiksaan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengumumkan format baharu bagi soalan dan instrumen Pentaksiran Tingkatan 3 untuk mata pelajaran Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) bermula tahun 2019. Ianya dimaklumkan menerusi Surat Siaran Lembaga Peperiksaan Bil. 5 Tahun 2018. Format baharu ini melibatkan 20 mata pelajaran dalam PT3 seperti yang akan dijelaskan di bawah.
Format Baharu Pentaksiran PT3 Mulai Tahun 2019
Berikut adalah format baharu instrumen Pentaksiran Tingkatan 3 bagi setiap 20 subjek yang akan digunapakai bermula tahun 2019. Dikongsikan juga penerangan lanjut termasuklah jenis kertas soalan dan permarkahan bagi PT3.
1.FORMAT BAHARU PENTAKSIRAN PT3 : BAHASA MELAYU |
PERKARA | KERTAS 1 (02/1) | KERTAS 2 (02/2) | KERTAS 1 (03/1) | KERTAS 2 (03/2) |
Jenis Instrumen | Ujian Bertulis | Ujian Bertulis | Ujian Lisan (Bertutur) | Ujian Lisan (Mendengar) |
Jenis Item | - Objektif Aneka Pilihan (OAP)
- Objektif Pelbagai Bentuk (OPB)
- Subjektif Respons Terhad
| - Subjektif Respons Terhad
- Subjektif Respons Terbuka
| Subjektif Respons Terbuka | - Objektif Aneka Pilihan (OAP)
- Objektif Pelbagai Bentuk (OPB)
- Subjektif Respon Terhad
|
Bentuk Tugasan | Individu | Individu | Individu | Individu |
Bahagian / Bilangan Soalan | Bahagian A: 20 soalan OAP Sistem Bahasa Pemahaman Teks Bahagian B: Soalan 1: OPB Sistem Bahasa Soalan 2: Subjektif Pemahaman Petikan Soalan 3: Subjektif Novel Bahagian C: 2 soalan (Jawab 1 soalan sahaja): Subjektif Pemindahan Maklumat Jumlah: 3 Bahagian Jawab semua soalan Bahagian A dan Bahagian B serta satu soalan daripada Bahagian C. | Bahagian A: Subjektif Penulisan – Sebuah karangan pendek Bahagian B: 3 soalan (Jawab 1 soalan sahaja): Subjektif Penulisan – Sebuah karangan Jumlah: 2 Bahagian Jawab semua soalan Bahagian A dan satu soalan daripada Bahagian B. | - 24 tajuk berdasarkan 8 tema
- Pilih 1 tajuk untuk perbincangan kumpulan
- Subjektif
| - 20 soalan
- Objektif
- Subjektif
|
Jumlah Markah | - Bahagian A: 20 markah
- Bahagian B: 25 markah
- Bahagian C: 15 markah
| - Bahagian A: 10 markah
- Bahagian B: 30 markah
| 30 markah | 20 markah |
Jumlah: 100 markah | Jumlah: 50 markah |
Tempoh Ujian | 1 jam 30 minit | 1 jam | 10 – 12 minit | 30 minit |
Konstruk | - Pengetahuan sistem bahasa
- Kemahiran membaca dan memahami
- Kemahiran memindah maklumat
- Kemahiran menulis
- Kemahiran kreatif dan apresiasi bahasa
| Kemahiran Lisan – Bertutur dan berbincang | Kemahiran Lisan – Mendengar dan memahami |
Kaedah Penskoran | - Dikotomus
- Analitik
- Holistik
|
2.FORMAT BAHARU PENTAKSIRAN PT3 : BAHASA INGGERIS |
PERKARA | KERTAS 1 (12/1) | KERTAS 2 (12/2) | KERTAS 3 (12/3) | KERTAS 4 (12/4) |
Jenis Instrumen | Ujian Bertulis: (Reading and Use of English) Pemahaman | Ujian Bertulis: (Writing) Penulisan | Ujian Lisan: (Speaking) Bertutur | Ujian Lisan: (Listening) Mendengar |
Jenis Item | - Objektif Aneka Pilihan (OAP)
- Objektif Pelbagai Bentuk (OPB)
- Subjektif Respons Terhad
| - Subjektif Respons Terhad
- Subjektif Respons Terbuka
| - Subjektif Respons Terhad
- Subjektif Respons Terbuka
| - Objektif Aneka Pilihan (OAP)
- Objektif Pelbagai Bentuk (OPB)
|
Bentuk Tugasan | Individu | Individu | Berpasangan | Individu |
Bahagian / Bilangan Soalan | Bahagian 1: 8 soalan OAP (Short Texts MCQ) Bahagian 2: 8 soalan OPB (Error Correction) Bahagian 3: 8 soalan OPB (Information Transfer) Bahagian 4: 10 soalan OPB & Subjektif Respons Terhad (Short Answer) Bahagian 5: 6 soalan OPB (Matching) Gapped Text | Bahagian 1: 1 soalan (Subjektif Respons Terhad) Short communicative message Bahagian 2: 1 soalan (Subjektif Respons Terhad) Notes expansion | Bahagian 1: 2 soalan untuk setiap calon (Subjektif Respons Terhad) Interview Bahagian 2: 1 soalan untuk setiap calon (Subjektif Respons Terhad) Individual prompt-card story (Story-telling) Bahagian 3: 1 soalan untuk kedua-dua calon Discussion Task | Bahagian 1: 5 soalan OAP (3-option visual MCQ) Bahagian 2: 5 soalan OPB Matching (Sequencing) Bahagian 3: 5 soalan OAP 3-option MCQ (Information Transfer) Bahagian 4: 5 soalan OPB Note completion – monologue Bahagian 5: 5 soalan OPB Note completion – dialogue |
Jumlah Markah | - Bahagian 1: 8 markah
- Bahagian 2: 8 markah
- Bahagian 3: 8 markah
- Bahagian 4: 10 markah
- Bahagian 5: 6 markah
JUMLAH : 40 markah | - Bahagian 1: 20 markah
- Bahagian 2: 20 markah
JUMLAH : 40 markah | - Pemeriksa 1: 15 markah
- Pemeriksa 2: 5 markah
JUMLAH : 20 markah | - Bahagian 1: 5 markah
- Bahagian 2: 5 markah
- Bahagian 3: 5 markah
- Bahagian 4: 5 markah
- Bahagian 5: 5 markah
JUMLAH : 25 markah |
Wajaran | 25% | 25% | 25% | 25% |
Tempoh Ujian | 1 jam 15 minit | 1 jam | 11 minit | 35 minit |
Konstruk | - Pengetahuan sistem bahasa
- Kemahiran membaca dan memahami
- Kemahiran memindah maklumat
| - Kemahiran menulis
- Kemahiran kreatif dan apresiasi bahasa
| | |
Kaedah Penskoran | | | | |
3.FORMAT BAHARU PENTAKSIRAN PT3 : SEJARAH |
PERKARA | KETERANGAN |
Jenis Instrumen | Ujian Bertulis | Kerja Kursus (Sekolah) |
Jenis Item | - Objektif Aneka Pilihan (OAP)
- Subjektif Respons Terbuka
- Subjektif Respons Terhad
| Tugasan |
Bilangan Soalan | - Bahagian A:
20 Soalan Objektif Aneka Pilihan (OAP) - Bahagian B:
4 Soalan Subjektif Respons Terbuka (Jawab Kesemua Soalan) - Bahagian C:
4 Soalan Subjektif (Jawab 2 soalan sahaja)
| Satu Tugasan |
Jumlah Markah | - Bahagian A:
20 markah - Bahagian B:
40 markah - Bahagian C:
40 Markah - Jumlah:
100 Markah
| 100 Markah |
Wajaran | 80% | 20% |
Tempoh Ujian | 2 jam | Semasa Pengajian Tingkatan 3 |
Konstruk | - Mengingat
- Memahami
- Mengaplikasi
- Menganalisis
- Menilai
- Menjana Idea
| |
Kaedah Penskoran | | Rubrik Penskoran |
4.FORMAT BAHARU PENTAKSIRAN PT3 : GEOGRAFI |
PERKARA | KETERANGAN |
Jenis Instrumen | Ujian Bertulis | Kerja Kursus (Sekolah) |
Jenis Item | - Objektif Aneka Pilihan (OAP)
- Subjektif Respons Terbuka
- Subjektif Respons Terhad
| Tugasan |
Bilangan Soalan | - Bahagian A:
20 Soalan Objektif Aneka Pilihan (OAP) - Bahagian B:
4 Soalan Subjektif Respons Terbuka (Jawab Kesemua Soalan) - Bahagian C:
4 Soalan Subjektif (Jawab 2 soalan sahaja)
| Satu Tugasan |
Jumlah Markah | - Bahagian A:
20 markah - Bahagian B:
50 markah - Bahagian C:
30 Markah - Jumlah:
100 Markah
| 100 Markah |
Wajaran | 80% | 20% |
Tempoh Ujian | 2 jam | Semasa Pengajian Tingkatan 3 |
Konstruk | - Mengingat dan memahami
- Mengaplikasi
- Menganalisis
- Menilai
- Mencipta
| |
Kaedah Penskoran | | Rubrik Penskoran |
5.FORMAT BAHARU PENTAKSIRAN PT3 : PENDIDIKAN ISLAM |
PERKARA | KETERANGAN |
Jenis Instrumen | Ujian Bertulis | Ujian Amali (Sekolah) |
Jenis Item | - Objektif Aneka Pilihan (OAP)
- Objektif Pelbagai Bentuk
- Subjektif Respons Terbuka dan Subjektif Respons Terhad
- Subjektif Berstruktur
| Tugasan Amal |
Bilangan Soalan | - Bahagian A:
20 Soalan Objektif Aneka Pilihan (OAP) - Bahagian B:
Bidang Al-Quran dan Hadis / Jawi 2 soalan Subjektif & Objektif - Bahagian C:
Bidang Akidah 1 soalan Subjektif & Objektif - Bahagian D:
Bidang Fikah 1 soalan Subjektif & Objektif - Bahagian E:
Bidang Sirah, Tamadun Islam dan Akhlak Islamiah 1 soalan Subjektif & Objektif
| |
Jumlah Markah | - Bahagian A:
20 markah - Bahagian B:
20 markah - Bahagian C:
20 Markah - Bahagian D:
20 markah - Bahagian E:
20 Markah - Jumlah:
100 Markah
| 100 Markah |
Wajaran | 80% | 20% |
Tempoh Ujian | 2 jam | Semasa Pengajian Tingkatan 3 |
Konstruk | - Mengingati
- Memahami
- Mengaplikasi
| - Kemahiran Tilawah
- Kemahiran Amali Fardu Ain
|
Kaedah Penskoran | - Dikotomus
- Analitik
- Holistik
| Rubrik Penskoran |
6.FORMAT BAHARU PENTAKSIRAN PT3 : MATEMATIK |
PERKARA | KETERANGAN |
Jenis Instrumen | Ujian Bertulis |
Jenis Item | - Objektif Aneka Pilihan (OAP)
- Objektif Pelbagai Bentuk
- Subjektif Respons Terhad
|
Bilangan Soalan | - Bahagian A:
20 Soalan Objektif Aneka Pilihan (OAP) - Bahagian B:
5 Soalan OPB - Bahagian C:
6 Soalan Subjektif
|
Jumlah Markah | - Bahagian A:
20 markah - Bahagian B:
20 markah - Bahagian C:
60 Markah - Jumlah:
100 Markah
|
Tempoh Ujian | 2 jam |
Konstruk | - Mengingati
- Memahami
- Mengaplikasi
- Menyelesai Masalah
|
Kaedah Penskoran | |
7.FORMAT BAHARU PENTAKSIRAN PT3 : SAINS |
PERKARA | KETERANGAN |
Jenis Instrumen | Ujian Bertulis |
Jenis Item | - Objektif Aneka Pilihan (OAP)
- Objektif Pelbagai Bentuk
- Subjektif Respons Terhad
- Subjektif Respons Terbuka
|
Bilangan Soalan | - Bahagian A:
20 Soalan Objektif - Bahagian B:
5 Soalan - Bahagian C:
6 Soalan
|
Jumlah Markah | - Bahagian A:
20 markah - Bahagian B:
20 markah - Bahagian C:
60 markah - Jumlah:
100 markah
|
Tempoh Ujian | 2 jam |
Konstruk | - Mengingati
- Memahami
- Mengaplikasi
- Menganalisis
- Menilai
- Mencipta
|
Kaedah Penskoran | - Dikotomus
- Analitik
- Holistik
|
8.FORMAT BAHARU PENTAKSIRAN PT3 : BAHASA ARAB (31) |
PERKARA | KERTAS 1 (31/1) | KERTAS 2 (32/1) |
Jenis Instrumen | Ujian Bertulis | Ujian Lisan (Sekolah) |
Jenis Item | - Objektif Aneka Pilihan (OAP)
- Objektif Pelbagai Bentuk (OPB)
- Subjektif Respons Terbuka
- Subjektif Respons Terhad
| Tugasan |
Bilangan Soalan | - Bahagian A:
20 Soalan Objektif Aneka Pilihan (OAP) Pengetahuan Sistem Bahasa - Bahagian B:
3 Soalan OPB dan Subjektif Sistem Bahasa - Bahagian C:
7 Soalan Subjektif Pemahaman Teks - Bahagian D:
5 Soalan Subjektif Pemindahan Maklumat - Bahagian E:
3 Soalan Subjektif (Pilih 1 Soalan Sahaja)
| |
Jumlah Markah | - Bahagian A:
20 markah - Bahagian B:
30 markah - Bahagian C:
15 Markah - Bahagian D:
15 markah - Bahagian E:
20 Markah - Jumlah:
100 Markah
| - Mendengar:
30 markah - Bertutur:
20 markah - Jumlah:
50 Markah
|
Wajaran | 80% | 20% |
Tempoh Ujian | 2 jam | Semasa Pengajian Tingkatan 3 |
Konstruk | - Pengetahuan Sistem Bahasa
- Kemahiran Membaca dan Memahami
- Kemahiran Menulis
- Kemahiran Kreatif dan Apresiasi Bahasa
| - Kemahiran Mendengar
- Kemahiran Bertutur
|
Kaedah Penskoran | - Dikotomus
- Analitik
- Holistik
| |
9.BAHASA CINA (32), BAHASA TAMIL (33), BAHASA PUNJABI (34), BAHASA IBAN (37), BAHASA KADAZANDUSUN (38), BAHASA SEMAI (39) |
PERKARA | KETERANGAN |
Jenis Instrumen | Ujian Bertulis |
Jenis Item | - Objektif Aneka Pilihan (OAP)
- Objektif Pelbagai Bentuk
- Subjektif Respons Terbuka
- Subjektif Respons Terhad
|
Bilangan Soalan | - Bahagian A:
20 Soalan Objektif Aneka Pilihan (OAP) Sistem Bahasa dan Pemahaman - Bahagian B:
3-10 Soalan Sistem Bahasa dan Pemahaman - Bahagian C:
2-7 soalan Pemahaman Teks - Bahagian D:
1-5 soalan Pemindahan Maklumat - Bahagian E:
3 Soalan Subjektif (Pilih 1 soalan sahaja) Penulisan Karangan
|
Jumlah Markah | - Bahagian A:
20 markah - Bahagian B:
20-25 markah - Bahagian C:
15 Markah - Bahagian D:
10-15 markah - Bahagian E:
30 Markah - Jumlah:
100 Markah
|
Tempoh Ujian | 2 jam |
Konstruk | - Pengetahuan sistem bahasa
- Kemahiran membaca dan memahami
- Kemahiran memindahkan maklumat
- Kemahiran menulis
- Kemahiran kreatif dan apresiasi bahasa
|
Kaedah Penskoran | - Dikotomus
- Analitik
- Holistik
|
10.FORMAT BAHARU PENTAKSIRAN PT3 : SENI VISUAL (62) |
PERKARA | KETERANGAN |
Jenis Instrumen | Tugasan Amali (Projek) |
Jenis Item | Subjektif Respons Terbuka |
Bentuk Tugasan | - 1 Tugasn Individu
- 1 Tugasan Berkumpulan
|
Markah | Band 1 – Band 4 (Standard Prestasi) |
Tempoh Ujian | - Pentaksiran Sekolah; Berterusan (Ting. 1 – TIng 3)
- Pentaksiran Pusat: Februari hingga Julai (Ting. 3)
|
Wajaran | - Kognitif – 30%
- Kemahiran – 60%
- Nilai – 10%
|
Konstruk | Kognitif- Mengetahui
- Memahami
- Mengaplikasi
- Menganalisis
- Menilai
- Mencipta
| Kemahiran- Limitasi
- Manipulasi
- Ketepatan
- Artikulasi
- Naturalisasi
| Nilai- Penerimaan
- Bertindak Balas
- Penilaian
- Pengorganisasian
- Perwatakan berdasarkan nilai
|
Kaedah Penskoran | Merujuk Standard Prestasi |
11.FORMAT BAHARU PENTAKSIRAN PT3 : SENI TARI (63) |
PERKARA | KETERANGAN |
Jenis Instrumen | Tugasan Amali (Projek) |
Jenis Item | Subjektif Respons Terbuka |
Bentuk Tugasan | 1 Tugasn Individ |
Markah | Band 1 – Band 4 (Standard Prestasi) |
Tempoh Ujian | - Pentaksiran Sekolah; Berterusan (Ting. 1 – TIng 3)
- Pentaksiran Pusat: Februari hingga Julai (Ting. 3)
|
Wajaran | - Kognitif – 30%
- Kemahiran – 60%
- Nilai – 10%
|
Konstruk | Kognitif- Mengetahui
- Memahami
- Mengaplikasi
- Menganalisis
- Menilai
- Mencipta
| Kemahiran- Pergerakan Asas
- Pergerakan Gabungan
- Persepsi
- Tenaga
| Nilai- Penerimaan
- Bertindak Balas
- Penilaian
|
Kaedah Penskoran | Merujuk Standard Prestasi |
12.FORMAT BAHARU PENTAKSIRAN PT3 : SENI MUZIK (64) |
PERKARA | KETERANGAN |
Jenis Instrumen | Tugasan Amali (Projek) |
Jenis Item | Subjektif Respons Terbuk |
Bentuk Tugasan | 1 Tugasn Individu |
Markah | Band 1 – Band 4 (Standard Prestasi) |
Tempoh Ujian | - Pentaksiran Sekolah; Berterusan (Ting. 1 – TIng 3)
- Pentaksiran Pusat: Februari hingga Julai (Ting. 3)
|
Wajaran | - Kognitif – 30%
- Kemahiran – 60%
- Nilai – 10%
|
Konstruk | Kognitif- Mengetahui
- Memahami
- Mengaplikasi
- Menganalisis
- Menilai
- Mencipta
| Kemahiran- Limitasi
- Manipulasi
- Ketepatan
- Artikulasi
| Nilai- Penerimaan
- Bertindak Balas
- Penilaian
- Amalan
|
Kaedah Penskoran | Merujuk Standard Prestasi Individu: Pembetulan portfolio, amali berkaitan tugasan dan ujian bertulis yang dilaksanakan di peringkat pentaksiran sekolah |
13.FORMAT BAHARU PENTAKSIRAN PT3 : SENI TEATER (65) |
PERKARA | KETERANGAN |
Jenis Instrumen | Tugasan Amali (Projek) |
Jenis Item | Subjektif Respons Terbuka |
Bentuk Tugasan | 1 Tugasn Individu |
Markah | Band 1 – Band 4 (Standard Prestasi) |
Tempoh Ujian | - Pentaksiran Sekolah; Berterusan (Ting. 1 – TIng 3)
- Pentaksiran Pusat: Februari hingga Julai (Ting. 3)
|
Wajaran | - Kognitif – 30%
- Kemahiran – 60%
- Nilai – 10%
|
Konstruk | Kognitif- Mengetahui
- Memahami
- Mengaplikasi
- Menganalisis
- Menilai
- Mencipta
| Kemahiran- Limitasi
- Manipulasi
- Ketepatan
- Artikulasi
| Nilai- Penerimaan
- Bertindak Balas
- Penilaian
- Amalan
|
Kaedah Penskoran | Merujuk Standard Prestasi Individu: Pembetulan portfolio, amali berkaitan tugasan dan ujian bertulis yang dilaksanakan di peringkat pentaksiran sekolah |
14.FORMAT BAHARU PENTAKSIRAN PT3 : ASAS SAINS KOMPUTER (70) |
PERKARA | KERTAS 1 (31/1) | KERTAS 2 (32/1) |
Jenis Instrumen | Ujian Bertulis | Kerja Kursus (Sekolah) |
Jenis Item | - Objektif Aneka Pilihan (OAP)
- Objektif Pelbagai Bentuk (OPB)
- Subjektif Respons Terbuka
- Subjektif Respons Terhad
- Subjektif Berstruktur
| Amali / Projek |
Bilangan Soalan | - Bahagian A:
15 Soalan Objektif Aneka Pilihan (OAP) - Bahagian B:
20 Soalan OPB - Bahagian C:
3 Soalan Subjektif
| Satu amali / projek |
Jumlah Markah | - Bahagian A:
15 markah - Bahagian B:
55 markah - Bahagian C:
30 Markah - Jumlah:
100 Markah
| Jumlah: 100 Markah |
Wajaran | 70% | 30% |
Tempoh Ujian | 2 jam | Semasa Pengajian Tingkatan 3 |
Konstruk | - Mengingat
- Memahami
- Mengaplikasi
- Menganalisis
- Menilai
- Mencipta
| |
Kaedah Penskoran | | Rubrik Penskoran |
15.FORMAT BAHARU PENTAKSIRAN PT3 : REKA BENTUK DAN TEKNOLOGI (71) |
PERKARA | KERTAS 1 (31/1) | KERTAS 2 (32/1) |
Jenis Instrumen | Ujian Bertulis | Kerja Kursus (Sekolah) |
Jenis Item | - Objektif Aneka Pilihan (OAP)
- Objektif Pelbagai Bentuk (OPB)
- Subjektif Respons Terbuka
- Subjektif Respons Terhad
- Subjektif Berstruktur
| Amali / Projek |
Bilangan Soalan | - Bahagian A:
15 Soalan OAP - Bahagian B:
20 Soalan OPB - Bahagian C:
3 Soalan Subjektif
| Satu amali / projek |
Jumlah Markah | - Bahagian A:
15 markah - Bahagian B:
55 markah - Bahagian C:
30 Markah - Jumlah:
100 Markah
| Jumlah: 100 Markah |
Wajaran | 70% | 30% |
Tempoh Ujian | 2 jam | Semasa Pengajian Tingkatan 3 |
Konstruk | - Mengingat
- Memahami
- Mengaplikasi
- Menganalisis
- Menilai
- Mencipta
| |
Kaedah Penskoran | | Rubrik Penskoran |
SUMBER : Lembaga Peperiksaan Kementerian Pendidikan Malaysia
Semoga perkongsian Format Baharu Pentaksiran PT3 yang terkini bermula tahun 2019 ini dapat memberikan penjelasan dan pencerahan buat para pelajar yang bakal menduduki Pentaksiran Tingkatan 3 dengan format baru bermula tahun 2019. Diharap para guru juga akan memperoleh manfaat daripada perkongsian ini.