Semakan BPR 2021 Online Melalui MyBPR & Aplikasi Mobile

Cara semak status Bantuan Prihatin Rakyat 2021. Status BPR 2021 lulus atau gagal? Pasti ramai rakyat Malaysia pemohon Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) ingin mengetahui status application mereka? Samada application anda berjaya atau tidak? Semakan BPR 2021 kini lebih mudah dan pantas dengan Portal atas talian (online).

Untuk makluman, BPR menggantikan Bantuan Sara Hidup (BSH) bermula tahun 2021. Inisatif bantuan kewangan daripada kerajaan ini telah ditambah baik dari segi kategori penerima dan jumlah yang diberikan. Bantuan akan diberikan secara berfasa dan payment fasa pertama akan bermula pada hujung bulan Februari 2021.

semakan bpr mybpr

Semakan BPR 2021 Online Melalui Portal & Aplikasi Mobile

Untuk makluman, terdapat dua kaedah pemakluman keputusan application BPR iaitu secara online atau melalui aplikasi mobile.

Check Status Melalui MyBPR

Berikut adalah langkah-langkah untuk menyemak status anda:

  1. Buka Laman Rasmi
  2. i. Klik Log Masuk
    ii. Masukkan Nombor MyKad
    iii. Pengesahan Kata Kunci Keselamatan
    iv. Masukkan kata laluan
    v. Klik Menu Semakan Status
    vi. Maklumat yang akan dipaparkan
    a. Status Application
    b. Maklumat Payment (Jika Ada)

Download Aplikasi Mobile BPR

Semak Kelayakan & Status Bantuan Prihatin Rakyat melalui aplikasi telefon mudah alih

Pemohon juga boleh membuat semak bantuan prihatin rakyat dengan memuat turun aplikasi yang disediakan pada pautan berikut:

Aplikasi ini dibina untuk pengguna telefon pintar mengetahui, mendaftar dan menyemak status Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) oleh Kerajaan Malaysia.

Proses Verifikasi BPR 2021

Setiap application akan diverifikasi sepenuhnya berdasarkan data agensi seperti berikut :

Pengenalan Diri

  • Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)

Pendapatan

  • Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM)

Jabatan Akauntan Negara Malaysia (termasuk Polis Diraja Malaysia)

  • Bendahari Negeri-negeri di Malaysia
  • Angkatan Tentera Malaysia (ATM)
  • Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
  • Kumpulan Wang Persaraan (KWAP)
  • Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO)

Pemilikan Kenderaan

  • Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)

Status Perkahwinan

  • Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)
  • Jabatan Agama Islam Negeri-negeri di Malaysia

Bekerja / Belajar / Menetap Di Luar Negara

  • Kementerian Luar Negeri (KLN)
  • Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
  • Jabatan Imigresen Malaysia (JIM)
  • Majlis Amanah Rakyat (MARA)

Orang Kurang Upaya (OKU)

  • Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM

Register Perniagaan Pemerbadanan Syarikat Dan Pendaftaran Perkongsian Liabiliti Terhad

  • Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM)
  • Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM)
  • Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS)
  • Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM)

Anak Yang Masih Belajar

  • Kementerian Luar Negeri (KLN)
  • Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
  • Majlis Amanah Rakyat (MARA)
  • Kementerian Belia dan Sukan (KBS)
  • Kementerian Sumber Manusia (KSM)

Pemilikan Kediaman / Hartanah

  • Kementerian Tenaga dan Sumber Asli (KeTSA)
  • Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM)

Kategori Petani, Penternak, Peladang, Nelayan, Peneroka, Penoreh Getah, Orang Asli

  • Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI)
  • Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA)
  • Lembaga Getah Malaysia (LGM)
  • Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA)

Soalan Lazim FAQ

Diantara sebahagian daripada soalan yang kerap ditanya berkaitan semak bantuan prihatin rakyat adalah :-

S: Apakah yang dimaksudkan dengan status application DALAM PROSES PENGKREDITAN?

J: DALAM PROSES PENGKREDITAN adalah merujuk kepada payment BPR 2021 dalam proses pengkreditan ke akaun bank. Anda boleh semak pada penyata akaun bank penerima mengikut tarikh payment yang telah ditetapkan

S: Saya telah semak dan maklumat payment yang dipaparkan pada Status Kredit adalah Gagal Kredit. Apa yang perlu saya lakukan untuk mendapatkan Payment berkenaan?

J: Sekiranya Status Kredit yang dipaparkan adalah Gagal Kredit, penunaian boleh dibuat oleh pemohon di kaunter BSN dengan membawa MyKad mengikut tarikh payment yang telah ditetapkan.

S: Saya telah semak pada Menu Semakan Status Application dan paparan Status adalah Tidak Layak. Apakah yang dimaksudkan dengan TIDAK LAYAK?

J: Sila hubungi cawangan LHDNM berdekatan untuk mengetahui maklumat lanjut berkenaan Status Tidak Layak tersebut.

Maklumat lengkap boleh rujuk FAQ

Maklumat Lanjut semak bantuan prihatin rakyat

Sebarang masalah berkaitan Bantuan Prihatin Rakyat, anda boleh hubungi:

1. Sekretariat

  • Pejabat Belanjawan Negara
    Kementerian Kewangan Malaysia (MoF)
    Presint 2, 65292 Putrajaya

2. Hotline BPR LHDNM

  • 1-800-88-2716
    Waktu Operasi 900 pagi hingga 500 petang

3. e-Mel

  • bpr@treasury.gov.my

4. Laman Web

  • https://ebr1m.hasil.gov.my/

Kepada pemohon Bantuan Prihatin Rakyat, selamat buat semak bantuan prihatin rakyat untuk mengetahui Status application anda. Tahniah kepada mereka yang berjaya dalam application. Sila manfaatkan wang bantuan dengan berhemah. Pemohon adalah dinasihatkan untuk mendapatkan maklumat terkini, sila rujuk di Portal Rasmi.

 

Tinggalkan Komen