Cara semak status Bantuan Keluarga Malaysia 2022. Status BKM 2022 lulus atau gagal? Pasti ramai rakyat Malaysia pemohon Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) ingin mengetahui status application mereka? Samada application anda berjaya atau tidak? Semakan BKM 2022 kini lebih mudah dan pantas dengan Portal atas talian (online).
Untuk makluman, BKM menggantikan Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) bermula tahun 2022. Inisatif bantuan kewangan daripada kerajaan ini telah ditambah baik dari segi kategori penerima dan jumlah yang diberikan. Bantuan akan diberikan secara berfasa dan payment fasa pertama akan bermula pada bulan Mac 2022.
Isi Kandungan
Cara Semak Status BKM 2022 Online Melalui Portal & Aplikasi Mobile
Untuk makluman, terdapat dua kaedah pemakluman keputusan application BKM iaitu secara online atau melalui aplikasi mobile.
Check Status Melalui MyBKM
Berikut adalah langkah-langkah untuk menyemak status anda:
- Buka Laman Rasmi
- i. Klik Log Masuk
ii. Masukkan Nombor MyKad
iii. Pengesahan Kata Kunci Keselamatan
iv. Masukkan kata laluan
v. Klik Menu Check Status
vi. Maklumat yang akan dipaparkan
a. Status Application
b. Maklumat Payment (Jika Ada)
Download Aplikasi Mobile BKM
Semak Kelayakan & Status Bantuan Keluarga Malaysia melalui aplikasi telefon mudah alih
Pemohon juga boleh membuat semak Bantuan Keluarga Malaysia dengan memuat turun aplikasi yang disediakan pada pautan berikut:
Aplikasi ini dibina untuk pengguna telefon pintar mengetahui, mendaftar dan menyemak status Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) oleh Kerajaan Malaysia.
Proses Verifikasi BKM 2022
Setiap application akan diverifikasi sepenuhnya berdasarkan data agensi seperti berikut :
Pengenalan Diri
- Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)
Pendapatan
- Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM)
Jabatan Akauntan Negara Malaysia (termasuk Polis Diraja Malaysia)
- Bendahari Negeri-negeri di Malaysia
- Angkatan Tentera Malaysia (ATM)
- Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
- Kumpulan Wang Persaraan (KWAP)
- Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO)
Pemilikan Kenderaan
- Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)
Status Perkahwinan
- Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)
- Jabatan Agama Islam Negeri-negeri di Malaysia
Bekerja / Belajar / Menetap Di Luar Negara
- Kementerian Luar Negeri (KLN)
- Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
- Jabatan Imigresen Malaysia (JIM)
- Majlis Amanah Rakyat (MARA)
Orang Kurang Upaya (OKU)
- Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM
Register Perniagaan Pemerbadanan Syarikat Dan Pendaftaran Perkongsian Liabiliti Terhad
- Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM)
- Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM)
- Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS)
- Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM)
Anak Yang Masih Belajar
- Kementerian Luar Negeri (KLN)
- Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
- Majlis Amanah Rakyat (MARA)
- Kementerian Belia dan Sukan (KBS)
- Kementerian Sumber Manusia (KSM)
Pemilikan Kediaman / Hartanah
- Kementerian Tenaga dan Sumber Asli (KeTSA)
- Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM)
Kategori Petani, Penternak, Peladang, Nelayan, Peneroka, Penoreh Getah, Orang Asli
- Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI)
- Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA)
- Lembaga Getah Malaysia (LGM)
- Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA)
Soalan Lazim FAQ
Diantara sebahagian daripada soalan yang kerap ditanya berkaitan semak Bantuan Keluarga Malaysia adalah :-
S: Apakah yang dimaksudkan dengan status application DALAM PROSES PENGKREDITAN?
J: DALAM PROSES PENGKREDITAN adalah merujuk kepada payment BKM 2022 dalam proses pengkreditan ke akaun bank. Anda boleh semak pada penyata akaun bank penerima mengikut tarikh payment yang telah ditetapkan
S: Saya telah semak dan maklumat payment yang dipaparkan pada Status Kredit adalah Gagal Kredit. Apa yang perlu saya lakukan untuk mendapatkan Payment berkenaan?
J: Sekiranya Status Kredit yang dipaparkan adalah Gagal Kredit, penunaian boleh dibuat oleh pemohon di kaunter BSN dengan membawa MyKad mengikut tarikh payment yang telah ditetapkan.
S: Saya telah semak pada Menu Check Status Application dan paparan Status adalah Tidak Layak. Apakah yang dimaksudkan dengan TIDAK LAYAK?
J: Sila hubungi cawangan LHDNM berdekatan untuk mengetahui maklumat lanjut berkenaan Status Tidak Layak tersebut.
Maklumat lengkap boleh rujuk FAQ (akan dikemaskini)
Maklumat Lanjut semak Bantuan Keluarga Malaysia
Sebarang masalah berkaitan Bantuan Keluarga Malaysia, anda boleh hubungi:
1. Sekretariat
- Pejabat Belanjawan Negara
Kementerian Kewangan Malaysia (MoF)
Presint 2, 65292 Putrajaya
2. Hotline BKM LHDNM
- 1-800-88-2716
Waktu Operasi 900 pagi hingga 500 petang
3. e-Mel
- bkm@treasury.gov.my
4. Laman Web
- https://bkm.hasil.gov.my/
Kepada pemohon Bantuan Keluarga Malaysia, sila check untuk mengetahui Status application anda. Tahniah kepada mereka yang berjaya dalam application. Sila manfaatkan wang bantuan dengan berhemah. Pemohon adalah dinasihatkan untuk mendapatkan maklumat terkini, sila rujuk di Portal Rasmi.